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PURPOSE: This study describes a protocol for applying gentamicin through the irrigation solution of the phacoemulsification machine to prevent postoperative endophthalmitis (PE) after cataract surgery. METHODS: This is a retrospective descriptive single centre analysis. The study protocol adhered to the Declaration of Helsinki and was approved by the institutional review board (Swiss Ethics No. 2024-02274). Cataract surgeries were conducted with an antibiotic prophylaxis of gentamicin at 0.08 mg/ml, administered continuously through the balanced salt solution (BSS), between 2014 and 2024 in the Vista eye clinic Binningen, and were filtered out of the electronic patient records. Cases with PE were specifically filtered out and differentiated from toxic anterior segmented syndrome (TASS). Subsequently the incidence of PE was calculated. RESULTS: 57 040 cataract operations in the 10-year period adhered to the filtration criteria. Three cases were classified as PE, which is equivalent to an incidence of 0.005% (0.0004 - 0.0150). Seven cases were classified as TASS, which equals an incidence of 0.01% (0.0051 - 0.0251). CONCLUSION: With a retrospective single centre design, the low incidence of PE using the gentamicin irrigation protocol at hand cannot be generalised. So far there is no high-quality evidence, supporting the role of gentamicin in PE prevention and the standard remains cefuroxime bolus-based PE prevention. However, gentamicin's spectrum of activity and its synergistic effect with cell wall active antibiotics might warrant further investigation to this end. Diese Studie beschreibt ein Protokoll, bei welchem Gentamicin während der Kataraktoperation über die Spüllösung des Phakoemulsifikationsgeräts zur Vorbeugung einer postoperativen Endophthalmitis (PE) angewendet wird. Es handelt sich um eine retrospektive deskriptive Studie mit Daten eines einzigen Zentrums. Das Studienprotokoll entspricht der Deklaration von Helsinki und wurde von der zuständigen Ethikkomission genehmigt (Swiss Ethics Nr. 2024-02274). Kataraktoperationen aus den Jahren 2014 – 2024, bei denen eine antibiotische Prophylaxe mit Gentamicin in einer Konzentration von 0,08 mg/ml kontinuierlich über die Balanced Salt Solution (BSS) appliziert wurde, wurden aus den elektronischen Patientenakten herausgefiltert. PE wurden von toxischem vorderen Segment-Syndrom (TASS) unterschieden. Anschließend wurden die Inzidenzen berechnet. 57 040 Kataraktoperationen in dem 10-Jahres-Zeitraum entsprachen den Filterkriterien. Drei Fälle wurden als PE klassifiziert, was einer Inzidenz von 0,005% (0,0004 – 0,0150) entspricht. Sieben Fälle wurden als TASS klassifiziert, was einer Inzidenz von 0,01% (0,0051 – 0,0251) entspricht. Aufgrund des retrospektiven Single-Center-Designs kann die geringe Inzidenz von PE unter Verwendung des vorliegenden Gentamicin-Spülprotokolls nicht verallgemeinert werden. Bislang gibt es keine hochwertige Evidenz für die Wirksamkeit von Gentamicin bei der PE-Prävention, sodass die Standardtherapie zur PE-Prävention weiterhin die Bolusgabe von Cefuroxim bleibt. Das Wirkungsspektrum von Gentamicin und seine synergistische Wirkung mit zellwandaktiven Antibiotika könnten jedoch weitere Untersuchungen zu diesem Zweck rechtfertigen.
Optical coherence tomography angiography (OCTA) has become increasingly established as a diagnostic procedure in clinical practice in recent years. In the field of medical retina in particular, it serves as a useful aid to the morphological assessment of vascular diseases such as neovascular age-related macular degeneration and diabetic retinopathy. Technically speaking, it is a further development of optical coherence tomography (OCT) and therefore offers the advantage of being non-invasive. Even though other imaging modalities still need to be used for certain clinical matters, OCTA offers a suitable alternative to invasive procedures in some situations or can be a helpful supplement in cases of unclear findings. In addition, OCTA has led to a better understanding of the pathophysiology and course of vascular diseases in a scientific context. Recent developments have already reduced or eliminated some of the limitations of OCTA and further improvements for use in clinical practice can be expected in the future.
PURPOSE: To describe the intraoperative diagnosis and targeted surgical management of Uveitis-Glaucoma-Hyphema (UGH) syndrome caused by a vertically misaligned intra-ocular lens (IOL) haptic that had escaped previous detection because of poor pharmacological mydriasis. METHODS: Clinical records, surgical notes, referral letters, and intra-operative videos were retrospectively reviewed. A literature search was performed to identify comparable cases. RESULTS: An 86-year-old man was referred to our clinic for IOL exchange after 10 months of recurrent anterior segment and vitreous hemorrhages, elevated intra-ocular pressure (IOP), anterior-chamber inflammation, and temporal iris transillumination-findings consistent with UGH syndrome. Planned surgery included pars plana vitrectomy (PPV) and IOL exchange. Intra-operatively, pharmacologic dilation remained inadequate; however, anterior-segment exploration revealed a temporal capsular-bag defect with the corresponding haptic displaced into the ciliary sulcus, lying perpendicular to the iris, while the toric IOL optic remained well centred and the bag mechanically stable. The dislocated haptic was carefully severed and removed, with the toric IOL intentionally preserved in its original, well-centered position. PPV cleared the vitreous haemorrhage, and retinal inspection was unremarkable. Post-operatively, topical antibiotics and corticosteroids were administered, and a topical carbonic anhydrase inhibitors/β-blocker controlled transiently elevated IOP. Best-corrected visual acuity improved from 0.25 to 0.63 Snellen decimal IOP normalised, and no further haemorrhagic or inflammatory episodes occurred during follow-up. CONCLUSION: In selected cases of UGH syndrome, complete IOL exchange may be unnecessary. When the optic is well centred and the capsular bag intact, removal of the offending haptic alone can abolish pathological iris-IOL contact and resolve UGH manifestations. ZIEL: Beschreibung der intraoperativen Diagnose und der gezielten chirurgischen Behandlung eines Uveitis-Glaukom-Hyphäma-Syndroms (UGH), verursacht durch eine vertikal fehlpositionierte Intraokularlinsen-(IOL-)Haptik, die aufgrund unzureichender pharmakologischer Mydriasis zuvor nicht erkannt worden war. Retrospektive Auswertung klinischer Akten, Operationsberichte, Überweisungsunterlagen und intraoperativer Videos. Zusätzlich wurde eine Literaturrecherche zur Identifikation vergleichbarer Fälle durchgeführt. Ein 86-jähriger Mann wurde nach 10-monatiger Vorgeschichte rezidivierender Blutungen des vorderen Augenabschnitts und des Glaskörpers, erhöhtem intraokularem Druck (IOD), Vorderkammerentzündung und temporaler Iris-Transillumination zur IOL-Explantation überwiesen. Geplant waren eine Pars-plana-Vitrektomie (PPV) und ein IOL-Austausch. Intraoperativ blieb die pharmakologische Mydriasis unzureichend; die Exploration des vorderen Augenabschnitts zeigte jedoch einen temporalen Kapselsackdefekt mit Verlagerung der entsprechenden Haptik in den Ziliarsulcus, wo sie senkrecht zur Iris lag, während die torische IOL-Optik gut zentriert und der Kapselsack mechanisch stabil war. Die dislozierte Haptik wurde vorsichtig durchtrennt und entfernt, wobei die torische IOL bewusst in ihrer gut zentrierten Position belassen wurde. Bei der PPV wurde die Glaskörperblutung entfernt, die Netzhautinspektion war unauffällig. Postoperativ wurden topische Antibiotika und Kortikosteroide appliziert. Ein vorübergehend erhöhter IOD wurde mit einer Kombination aus topischem Carboanhydrasehemmer und β-Blocker kontrolliert. Die bestkorrigierte Sehschärfe verbesserte sich von 0,25 auf 0,63 (dezimal), der IOD normalisierte sich, und während der Verlaufskontrollen traten keine weiteren hämorrhagischen oder entzündlichen Episoden auf. In ausgewählten Fällen des UGH-Syndroms ist ein vollständiger IOL-Austausch möglicherweise nicht erforderlich. Bei gut zentrierter Optik und intaktem Kapselsack kann die alleinige Entfernung der verursachenden Haptik den pathologischen Iris-IOL-Kontakt beseitigen und die UGH-Symptomatik beheben.
BACKGROUND: Numerous international studies show that women continue to be underrepresented at scientific congresses. This applies particularly to their participation as invited speakers, chairpersons and members of program committees. This discrepancy raises the question of whether similar imbalances also exist in German speaking countries. In this study, gender specific differences in the representation of speakers, chairpersons and members of program committees at the national ophthalmological congresses in Germany, Austria, and Switzerland were examined to investigate the extent of gender differences. METHODS: Data were collected for the years 2013, 2022, and 2023 and included the respective national congresses of the German Ophthalmological Society (DOG), the Austrian Ophthalmological Society (ÖOG) and the Swiss Ophthalmological Society (SOG). RESULTS: The number of female speakers at DOG, ÖOG and SOG has increased over the last decade. Significant correlations between the proportion of female speakers, female chairs and women in the program committee were shown. CONCLUSION: Gender-related imbalances were shown for all three national conferences. We see our work as contributing to the improvement of the role of women in ophthalmology. Potential approaches for improvement - like support programmes and more female role models for female ophthalmologists, especially in the scientific field - could offer an approach to promoting a more balanced gender distribution. Zahlreiche internationale Studien zeigen, dass Frauen auf wissenschaftlichen Kongressen nach wie vor unterrepräsentiert sind. Dies gilt insbesondere für ihre Teilnahme als eingeladene Referentinnen, Vorsitzende und Mitglieder von Programmkomitees. Diese Diskrepanz wirft die Frage auf, ob ähnliche geschlechtsspezifische Unterschiede auch in deutschsprachigen Ländern bestehen. Die Daten wurden für die Jahre 2013, 2022 und 2023 erhoben und umfassten die jeweiligen nationalen Kongresse der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft (DOG), der Österreichischen Ophthalmologischen Gesellschaft (ÖOG) und der Schweizerischen Ophthalmologischen Gesellschaft (SOG). In allen bewerteten Kongressbeiträgen ist der Anteil der weiblichen Vortragenden unterrepräsentiert. Dieses Ungleichgewicht besteht seit 10 Jahren. Es zeigten sich signifikante Korrelationen zwischen dem Anteil weiblicher Referenten, weiblicher Vorsitzender und Frauen im Programmkomitee. Bei allen 3 nationalen Kongressen wurden geschlechtsspezifische Ungleichgewichte festgestellt. Wir sehen unsere Arbeit als Beitrag zur Verbesserung der Rolle von Frauen in der Augenheilkunde. Mögliche Ansätze zur Verbesserung – wie Förderprogramme und mehr weibliche Vorbilder für Augenärztinnen, insbesondere im wissenschaftlichen Bereich – könnten einen Ansatz zur Förderung einer ausgewogeneren Geschlechterverteilung bieten.
BACKGROUND: Linear interstitial keratitis (LIK) is a rare variant of interstitial keratitis and is characterised by a sharply demarcated stromal band of opacity with uncertain pathophysiology and no consensus management. We report the largest contemporary study to characterise phenotype, diagnostics, treatment, and outcomes. METHODS: This is a retrospective, investigator-initiated study across two university hospitals. Extracted data included demographics, clinical features, microbiology/serology, anterior segment imaging, treatments and outcomes. RESULTS: Six unilateral cases were included (five males, one female). LIK presented as a sharply demarcated linear stromal opacity of variable, often near limbus-to-limbus, extent. AS-OCT commonly localised the lesion to the anterior stroma, while IVCM (when performed) suggested broader stromal activation, despite an anterior-predominant OCT signal. Corneal scraping, as well as systemic workup, was mostly unremarkable. Management frequently combined topical corticosteroids with topical antimicrobials and/or systemic antivirals. One patient received steroid-sparing maintenance with topical 0.1% cyclosporin. Visual outcomes were generally favourable: four eyes achieved or maintained corrected Snellen ≥ 1.0. However, two eyes declined (to 0.6 and 0.5), and one patient experienced two corneal perforations during a relapsing course. CONCLUSIONS: LIK is a recognisable, predominantly anterior stromal, phenotype of interstitial keratitis affecting predominantly younger patients. An immune-stromal process is assumed, but a clear cause could not be established despite extensive testing. Most cases are steroid-responsive but may relapse, supporting slow tapering and consideration of steroid-sparing prophylaxis. Close monitoring is warranted when thinning, neovascularisation, or recurrence is present. Die lineare interstitielle Keratitis (LIK) ist eine seltene Variante der interstitiellen Keratitis, gekennzeichnet durch eine scharf begrenzte lineare Veränderung im anteriorer Stroma ungeklärter Ätiologie mit bisher nicht etablierter Standardtherapie. Wir zeigen die bisher größte Studie dieser Entität um Phänotyp, Diagnostik, Behandlung und Verlauf zu charakterisieren. Es handelt sich um eine retrospektive Studie an 2 Universitätsaugenkliniken. Erfasste wurden Demografie, klinische Befunde, Mikrobiologie/Serologie, Bildgebung des Vorderabschnitts, Therapien und Verlauf. Es wurden 6 unilaterale Fälle eingeschlossen (5 männlich, 1 weiblich). Die LIK präsentierte sich dabei als scharf begrenzte lineare anteriore Stromatrübung mit variabler, oft nahezu von Limbus zu Limbus reichender Ausdehnung. AS-OCT lokalisierte die Läsion meist im vorderen Stroma, wobei die IVCM (sofern durchgeführt) trotz anterior betontem OCT-Signal auf eine breitere stromale Beteiligung hindeutete. Hornhautabstriche sowie systemische Abklärungen waren überwiegend unauffällig. Die Behandlung bestand vorwiegend aus topischen Kortikosteroiden in Kombination mit topischen Antibiotika und/oder systemischen Virostatika und ein Patient erhielt als steroidsparende Erhaltungstherapie topisches Ciclosporin 0,1%. Die visuellen Ergebnisse waren insgesamt günstig: Vier Augen erreichten oder behielten eine korrigierte Snellen-Sehschärfe von ≥ 1,0. Zwei Augen verschlechterten sich allerdings (auf 0,6 bzw. 0,5), und ein Patient zeigte einen rezidivierenden Verlauf mit 2-maliger Hornhautperforation. Die LIK ist ein überwiegend im anterioren Stroma gelegener Phänotyp einer interstitiellen Keratitis, der vor allem jüngere Patientinnen und Patienten betrifft. Ein immunstromaler Prozess erscheint wahrscheinlich, wobei die Ursache trotz umfassender Abklärung auch in dieser Studie nicht abschließend geklärt werden kann. Die meisten Fälle sprechen gut auf eine topische Steroidtherapie an, können jedoch rezidivieren. Empfohlen werden deshalb ein langsames Ausschleichen und die Erwägung einer steroidsparenden Prophylaxe. Bei Ausdünnung, Neovaskularisation oder Rezidiven ist eine engmaschige Kontrolle angezeigt, da Komplikationen möglich sind.
PURPOSE: Systemic lupus erythematodes (SLE) is a connective tissue disorder with multisystem involvement that leads to an immune complex-mediated angiopathy with deposition in the endothelial cells of small blood vessels. The purpose of this study was to analyse the retinal vasculature, using optical coherence tomography angiography (OCTA) in patients with SLE. METHODS: This is a single-institution cross-sectional study. Macular OCTA images (6 × 6 and 3 × 3 mm) were acquired in healthy controls (HC) and patients with SLE. En face images of the retinal vasculature were generated from the superficial and deep capillary plexus (SCP/DCP). The vessel density (VD) and vessel length density (VLD) were measured by previously published methods. VD was assessed as the ratio of the retinal area occupied by vessels. VLD was measured as the total length of the skeletonised vessels using 1-pixel center line extraction of the blood vessels. Quantitative analysis of the VD, VLD, and the foveal avascular zone FAZ was performed. RESULTS: 25 patients (49 eyes) with clinically established SLE and 80 eyes of 66 healthy controls (HC) were included. Among the patients with SLE, the mean age was 41.47 (± 9.27 SD) years with 92% female patients and in the healthy individuals 37.1 years (± 14.33 SD) with 56% female patients. The mean VD of the SCP in the SLE-group was 0.34 ± 0.02, the VLD of SCP was 17.08 ± 1.58 mm-1, the VD of DCP was 0.28 ± 0.03 and the VLD of DCP was 14.21 ± 1.76 mm-1 in the 3 × 3 mm scans. In the control group, the mean VD of SCP was 0.36 ± 0.03, the VLD of SCP was 17.50 ± 1.97 mm-1, the VD of DCP was 0.31 ± 0.04 and the VLD of DCP was 15.86 ± 4.19 mm-1. There was a statistically significant reduction in both VD of SCP and DCP and of the VLD of the SCP in SLE group (p < 0.05) compared to controls. CONCLUSIONS: Swept-source OCTA of the microcirculation in eyes of patients with SLE can be used to quantitatively demonstrate a reduction in VD in SCP and DCP and VLD in SCP compared to healthy eyes. The reduction of the capillary network in the superficial and deep capillary plexus indicates an association with SLE disease status and future longitudinal studies may use these metrics to evaluate changes over time and its correlation to disease severity. Further studies are warranted to evaluate the relevance of these microvascular alterations in the setting of SLE and its correlation to disease severity. Systemischer Lupus erythematodes (SLE) ist eine Bindegewebserkrankung mit Multisystembeteiligung, die zu einer immunkomplexvermittelten Angiopathie mit Ablagerungen in den Endothelzellen kleiner Blutgefäße führt. Ziel dieser Studie war es, die Netzhautgefäße bei Patienten mit SLE mithilfe der optischen Kohärenztomografie-Angiografie (OCTA) zu analysieren. Makuläre OCTA-Bilder wurden bei gesunden Kontrollpersonen (HC) und Patienten mit SLE aufgenommen. En-face-Bilder der Netzhautgefäße wurden aus dem superfiziellen und tiefen Kapillarplexus (SCP/DCP) erzeugt. Die Gefäßdichte (VD) und die Gefäßlängendichte (VLD) wurden nach zuvor veröffentlichten Methoden gemessen. Die VD wurde als Verhältnis der von Gefäßen eingenommenen Netzhautfläche bestimmt. Die VLD wurde als die Gesamtlänge der skeletonisierten Gefäße anhand einer 1-Pixel-Mittellinienextraktion der Blutgefäße gemessen. Eine quantitative Analyse der VD und der VLD wurde durchgeführt. 25 Patienten (49 Augen) mit klinisch gesichertem SLE und 80 Augen von 66 gesunden Kontrollpersonen (HC) wurden eingeschlossen. Das Durchschnittsalter der SLE-Patienten betrug 41,47 (± 9,27 SD) Jahre, mit einem Frauenanteil von 92%. Bei den gesunden Probanden betrug das Durchschnittsalter 37,1 (± 14,33 SD) Jahre, mit einem Frauenanteil von 56%. In den 3 × 3 mm-Scans betrug die mittlere VD des SCP in der SLE-Gruppe 0,34 ± 0,02, die VLD des SCP 17,08 ± 1,58 mm−1, die VD des DCP 0,28 ± 0,03 und die VLD des DCP 14,21 ± 1,76 mm−1. In der Kontrollgruppe betrug die mittlere VD des SCP 0,36 ± 0,03, die VLD des SCP 17,50 ± 1,97 mm−1, die VD des DCP 0,31 ± 0,04 und die VLD des DCP 15,86 ± 4,19 mm−1. Es zeigte sich eine statistisch signifikante Reduktion sowohl der VD des SCP und DCP als auch der VLD des SCP in der SLE-Gruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe (p < 0,05). Die Swept-Source-OCTA der Mikrozirkulation in den Augen von SLE-Patienten kann quantitativ eine Verringerung der VD im SCP und DCP sowie der VLD im SCP im Vergleich zu gesunden Augen nachweisen. Die Reduktion des Kapillarnetzwerks im superfiziellen und tiefen Kapillarplexus könnte relevant sein. Zukünftige longitudinale Studien können diese Messgrößen verwenden, um Veränderungen im Zeitverlauf und deren Zusammenhang mit dem Krankheitsverlauf zu bewerten. Weitere Studien sind erforderlich, um die Relevanz dieser mikro-vaskulären Veränderungen im Kontext von SLE, deren Zusammenhang mit der Krankheitsaktivität zu untersuchen.
Optical coherence tomography (OCT) is an essential imaging modality in modern ophthalmology, enabling high-resolution visualization of retinal microstructures. Technological advances such as spectral-domain and swept-source OCT have significantly improved image quality and acquisition speed, establishing OCT as the current state of the art in retinal imaging.A structured approach to OCT interpretation is key and includes assessment of the vitreoretinal interface, intraretinal layers, outer retinal structures such as the ellipsoid zone, and the retinal pigment epithelium. Particular attention should be paid to fluid accumulation and structural alterations.OCT-based biomarkers play an important role in clinical decision-making. Exudative biomarkers, including intraretinal and subretinal fluid, may indicate disease activity, whereas degenerative features such as outer retinal tubulations or atrophic changes (iRORA/cRORA) reflect chronic structural damage.Emerging technologies, including OCT angiography and artificial intelligence-based analysis, further expand the diagnostic and prognostic potential of OCT.
This study evaluates the impact of steep preoperative keratometry on postoperative refractive, visual, and higher-order aberration (HOA) outcomes in femtosecond-assisted laser in situ keratomileusis (FS-LASIK) and keratorefractive lenticule extraction (KLEx) procedures for moderate myopia and low astigmatism. A retrospective analysis of 120 eyes from 120 patients who underwent FS-LASIK or KLEx between 2019 and 2023 was performed. Patients were divided into a steep keratometry group (Kmax 46 - 49 D) and a control group (Kmax 42 - 46 D). Uncorrected (UDVA) and corrected distance visual acuity (CDVA), spherical equivalent (SE), keratometry values, corneal thickness, and HOAs were assessed preoperatively and at six months postoperatively. Postoperative UDVA was lower in the KLEx group compared to FS-LASIK (p < 0.05). SE was more myopic in the KLEx group, probably due to differences in ablation profiles and corneal biomechanics. HOAs increased in all groups, with a significant rise in spherical aberration except in KLEx eyes with steep corneas. FS-LASIK and KLEx were effective and safe in eyes with steep preoperative keratometry. However, KLEx resulted in slightly more residual myopia, and postoperative HOAs varied by procedure and preoperative keratometry. Individualized surgical planning is essential, and further prospective studies are needed to assess long-term outcomes. Diese Studie untersucht den Einfluss einer präoperativ steilen Keratometrie auf refraktive, visuelle Ergebnisse und hochgradige Aberrationen (HOAs) nach femtosekundenlaserassistierter In-situ-Keratomileusis (FS-LASIK) und keratorefraktiver Linsenextraktion (KLEx) bei Patienten mit moderater Myopie und geringem Astigmatismus. Es wurde eine retrospektive Analyse von 120 Augen von 120 Patienten durchgeführt, die zwischen 2019 und 2023 entweder einer FS-LASIK- oder KLEx-Behandlung unterzogen wurden. Eingeschlossen wurden Patienten mit einer Kmax < 49 dpt; als Kontrollgruppe dienten Patienten mit einer Kmax von 42 – 46 dpt. Unkorrigierte (UDVA) und korrigierte Fernvisuswerte, sphärisches Äquivalent (SE), Keratometriewerte, Hornhautdicke sowie HOAs wurden präoperativ und 6 Monate postoperativ erfasst. Die postoperative UDVA war in der KLEx-Gruppe signifikant geringer als in der FS-LASIK-Gruppe (p < 0,05). Das SE war in der KLEx-Gruppe myoper, was wahrscheinlich auf Unterschiede in den Ablationsprofilen und der Hornhautbiomechanik zurückzuführen ist. Die HOAs nahmen in allen Gruppen zu, wobei insbesondere die sphärische Aberration deutlich anstieg – mit Ausnahme der KLEx-Patienten mit steiler Hornhaut. FS-LASIK und KLEx erwiesen sich bei Patienten mit steiler präoperativer Keratometrie als wirksam und sicher. KLEx führte jedoch zu einer geringfügig höheren residualen Myopie, und die postoperativen HOAs variierten je nach Verfahren und Ausgangstopographie. Eine individualisierte chirurgische Planung ist entscheidend, und weitere prospektive Studien sind notwendig, um Langzeitergebnisse zu bewerten.
Purpose To investigate sex-related differences in corneal morphologic and biomechanical parameters in healthy adults, with a particular focus on age-related variations that may reflect hormonal influences. Methods In this cross-sectional study, 413 healthy volunteers (189 women, 224 men) were examined using the Pentacam HR, IOLMaster 700, Corvis ST, and Ocular Response Analyzer. Parameters included mean keratometry (Kmean), white-to-white distance (WTW), anterior chamber volume (ACV), axial length (AL), central and peripheral corneal thickness (CCT, PAC and PACDiff 3–9 mm), Ambrosio’s relational thickness (ARTh), stiffness parameter at first applanation (SP-A1), stress–strain index (SSI), corneal biomechanical index (CBI), and corrected corneal hysteresis (CHcorr). Participants were stratified into two age groups: < 50 years (pre-menopausal) and ≥ 50 years (post-menopausal). Group comparisons were performed using t-tests or Mann–Whitney U tests with Bonferroni correction (p < 0.004). Results Men showed larger ACV and WTW values (all P < 0.001), whereas women exhibited steeper Kmean (P < 0.001). The peripheral increase in corneal thickness tended to be greater in women (PACDiff7: P = 0.038; PACDiff9: P = 0.047), particularly among younger participants (PACDiff5: P = 0.017; PACDiff7: P = 0.004; PACDiff9: P = 0.005). ARTh and SSI displayed a trend toward sex-related differences (P = 0.01 and P = 0.012), and younger women had non-significantly higher CHcorr values (P = 0.028). CBI did not differ between sexes. Conclusion Subtle sex-related differences in corneal morphology and biomechanics occur mainly in the premenopausal age group, potentially reflecting hormonal modulation of corneal hydration and elasticity. The CBI seems independent of sex and may be applied without gender-specific adjustment in clinical practice. Zielsetzung Untersuchung geschlechtsspezifischer Unterschiede in morphologischen und biomechanischen Parametern der Hornhaut bei gesunden Erwachsenen mit besonderem Fokus auf altersabhängige Variationen, die hormonelle Einflüsse widerspiegeln könnten. Methoden In dieser Querschnittsstudie wurden 413 gesunde Probanden (189 Frauen, 224 Männer) mithilfe der Pentacam HR, des IOLMaster 700, des Corvis ST und des Ocular Response Analyzer untersucht. Die analysierten Parameter umfassten die mittlere Keratometrie (Kmean), den Weiß-zu-Weiß-Distanz (WTW), das Volumen der Vorderkammer (ACV), die axiale Länge (AL), die zentrale und periphere Hornhautdicke (CCT, PAC und PACDiff 3–9 mm), die Ambrósio’s relational thickness (ARTh), den Stiffness Parameter bei der ersten Applanation (SP-A1), den Stress-Strain-Index (SSI), den Corvis Biomechanical Index (CBI) sowie die korrigierte corneale Hysterese (CHcorr). Die Teilnehmenden wurden in zwei Altersgruppen eingeteilt: < 50 Jahre (prämenopausal) und ≥ 50 Jahre (postmenopausal). Gruppenvergleiche wurden mittels t-Test oder Mann-Whitney-U-Test unter Anwendung einer Bonferroni-Korrektur (p < 0,004) durchgeführt. Ergebnisse Männer zeigten größere ACV- und WTW-Werte (alle p < 0,001), während Frauen eine steilere Kmean aufwiesen (p < 0,001). Der periphere Anstieg der Hornhautdicke war tendenziell bei Frauen stärker ausgeprägt (PACDiff7: p = 0,038; PACDiff9: p = 0,047), insbesondere bei jüngeren Teilnehmenden (PACDiff5: p = 0,017; PACDiff7: p = 0,004; PACDiff9: p = 0,005). ARTh und SSI zeigten eine Tendenz zu geschlechtsspezifischen Unterschieden (p = 0,01 und p = 0,012) und jüngere Frauen wiesen nicht signifikant höhere CHcorr-Werte auf (p = 0,028). Der CBI unterschied sich nicht zwischen den Geschlechtern. Schlussfolgerung Subtile geschlechtsspezifische Unterschiede in Morphologie und Biomechanik der Hornhaut treten hauptsächlich im prämenopausalen Alter auf und könnten eine hormonelle Modulation der Hornhauthydratation und -elastizität widerspiegeln. Der CBI scheint unabhängig vom Geschlecht zu sein und kann in der klinischen Praxis ohne geschlechtsspezifische Anpassung angewendet werden.
PURPOSE: To present infectious keratitis associated with overnight orthokeratology lenses. METHODS: This investigator-initiated, dual-centre, retrospective study reviewed patients with orthokeratology-associated infectious keratitis between 2021 and 2024. RESULTS: We identified seven cases of infectious keratitis in orthokeratology lens wearers. The first was an 18-year-old female with bilateral severe keratitis. Corneal scrapings revealed Staphylococcus aureus, Staphylococcus epidermidis, Staphylococcus caprae/capitis, Cutibacterium acnes in the right eye, Staphylococcus aureus in the left, and Acinetobacter baumannii complex on both lenses. Despite intensive inpatient treatment, she discontinued care prematurely. The second was an 18-year-old female with unilateral Acanthamoeba keratitis confirmed by PCR and in vivo confocal microscopy. The anti-amoebic treatment resulted in clinical improvement. The third, a 20-year-old female, showed unilateral infectious keratitis without pathogens, improving under empirical antibiotics. The fourth, a 20-year-old male, presented with unilateral peripheral corneal infiltrates, neovascularisation, and corneal ulceration, improving without corneal scrapings. The fifth, a 34-year-old male, had severe unilateral keratitis with corneal ulceration and hypopyon. Corneal scrapings revealed Streptococcus dysgalacticae by culture and HSV-1 by PCR, which responded to intensive antiviral and antibiotic treatment. The sixth, a 34-year-old male, initially diagnosed with herpetic keratitis, was later PCR-confirmed for Acanthamoeba and required penetrating keratoplasty after prolonged anti-amoebic therapy. The seventh, a 17-year-old female, had PCR-confirmed Acanthamoeba keratitis and recovered to a corrected visual acuity of 1.2 after six months of anti-amoebic treatment. DISCUSSION: Overnight orthokeratology lens use can be associated with severe, sight-threatening infectious keratitis of various microbial origins. Enhanced patient education and strict lens hygiene practices are critical to reducing such complications. Darstellung von infektiösen Keratitiden im Zusammenhang mit nächtlich getragenen Orthokeratologie-Kontaktlinsen. In dieser investigator-initiierten, dual-zentrischen, retrospektiven Studie wurden Patientinnen und Patienten mit Orthokeratologie-assoziierter infektiöser Keratitis aus dem Zeitraum 2021 bis 2024 analysiert. Es wurden sieben Fälle von infektiöser Keratitis bei Orthokeratologie-Kontaktlinsenträgern identifiziert. Der erste Fall betraf eine 18-jährige Patientin mit bilateraler schwerer Keratitis. Hornhautabstriche zeigten im rechten Auge Staphylococcus aureus, Staphylococcus epidermidis, Staphylococcus caprae/capitis und Cutibacterium acnes, im linken Auge Staphylococcus aureus; auf beiden Kontaktlinsen wurde der Acinetobacter-baumannii-Komplex nachgewiesen. Trotz intensiver stationärer Therapie brach die Patientin die Behandlung vorzeitig ab. Der zweite Fall war eine 18-jährige Patientin mit einseitiger Akanthamöben-Keratitis, bestätigt mittels PCR und in-vivo-Konfokalmikroskopie, mit klinischer Besserung unter antiamöbischer Therapie. Der dritte Fall, eine 20-jährige Patientin, zeigte eine einseitige infektiöse Keratitis ohne Erregernachweis mit Besserung unter empirischer antibiotischer Therapie. Der vierte Fall betraf einen 20-jährigen Mann mit einseitigen peripheren Hornhautinfiltraten, Neovaskularisation und Hornhautulzeration, der sich ohne Hornhautabstrich besserte. Der fünfte Fall war ein 34-jähriger Mann mit schwerer einseitiger Keratitis, Hornhautulzeration und Hypopyon. Der Erregernachweis ergab Streptococcus dysgalacticae in der Kultur sowie HSV-1 in der PCR; unter intensiver antiviraler und antibiotischer Therapie kam es zur Besserung. Der sechste Fall, ebenfalls ein 34-jähriger Mann, wurde initial als herpetische Keratitis diagnostiziert, später jedoch mittels PCR als Akanthamöben-Keratitis bestätigt und erforderte nach prolongierter antiamöbischer Therapie eine perforierende Keratoplastik. Der siebte Fall betraf eine 17-jährige Patientin mit PCR-bestätigter Akanthamöben-Keratitis, die nach sechsmonatiger antiamöbischer Therapie eine korrigierte Sehschärfe von 1,2 erreichte. Die nächtliche Anwendung von Orthokeratologie-Kontaktlinsen kann mit schweren, potenziell sehbedrohenden infektiösen Keratitiden unterschiedlicher mikrobieller Genese assoziiert sein. Eine verbesserte Patientenaufklärung sowie strikt eingehaltene Hygienemassnahmen sind entscheidend, um das Risiko solcher Komplikationen zu reduzieren.
PURPOSE: This retrospective study aims to evaluate the clinical outcomes of a customised "banana-shaped" anterior lamellar keratoplasty technique in the treatment of peripheral corneal ulcerative perforations in six patients treated at a tertiary care center in Switzerland over a one-year period. METHODS: In this retrospective observational study conducted between December 2023 and December 2024 at a tertiary care center in Switzerland, six patients (5 male, aged 48 - 86 years) with peripheral corneal ulcer perforations underwent a customized crescent-shaped ("banana-shaped") anterior lamellar keratoplasty. Three patients had perforations secondary to peripheral ulcerative keratitis (PUK) of autoimmune origin, one patient presented with a perforated neurotrophic corneal ulcer, another patient had a perforation due to surgically induced necrotizing scleritis, and the last patient had a perforation secondary to gonococcal keratoconjunctivitis. The corneal grafts were tailored to the size and location of the peripheral defects while preserving the central cornea. All patients were treated with topical corticosteroids and antibiotics postoperatively, with systemic therapy adjusted to the etiology of the ulceration. Outcomes assessed included graft clarity, epithelial healing, anatomical integrity, and best spectacle corrected visual acuity (BSCVA), with follow-up ranging from 6 to 12 months. RESULTS: Anatomical integrity of the globe was successfully restored in all six patients. All grafts remained clear, and epithelial healing was achieved within 10 days to 4 weeks. There were no cases of graft rejection or recurrent inflammation. Final BSCVA ranged from 0.7 to 0.3 logMAR. CONCLUSION: Customised "banana-shaped" anterior lamellar keratoplasty is a safe and effective surgical approach for the management of peripheral corneal ulcerative perforations, particularly in cases of PUK. This technique allows localised structural repair while preserving the central visual axis, resulting in favorable anatomical and visual outcomes. Diese retrospektive Studie untersucht die klinischen Ergebnisse einer maßgeschneiderten, halbmondförmigen („banana-shaped“) anterioren lamellären Keratoplastik zur Behandlung peripherer Hornhautperforationen bei 6 Patienten, die innerhalb eines Jahres an einem tertiären Versorgungszentrum in der Schweiz behandelt wurden. In dieser retrospektiven Beobachtungsstudie, durchgeführt zwischen Dezember 2023 und Dezember 2024 an einem tertiären Versorgungszentrum in der Schweiz, unterzogen sich 6 Patienten (5 Männer, im Alter von 48 – 86 Jahren) mit peripheren Hornhautperforationen einer maßgeschneiderten, halbmondförmigen, tief anterioren, lamellären Keratoplastik. Drei Patienten wiesen Perforationen im Rahmen einer autoimmunbedingten peripheren ulzerativen Keratitis (PUK) auf, ein Patient durch neurotrophe Keratitis, ein weiterer Patient infolge chirurgisch induzierter nekrotisierender Skleritis und ein Patient aufgrund einer Gonokokken-Keratokonjunktivitis. Die Transplantate wurden in Größe und Form individuell an die peripheren Defekte angepasst, während die zentrale Hornhaut erhalten blieb. Postoperativ erhielten alle Patienten topische Kortikosteroide und Antibiotika; die systemische Therapie wurde entsprechend der Ätiologie der Ulzeration angepasst. Die Beurteilung der Behandlungsergebnisse umfasste Transplantatklarheit, Epithelheilung, anatomische Integrität sowie die bestkorrigierten Brillenvisus (BSCVA) mit einer Nachbeobachtungszeit zwischen 6 und 12 Monaten. Die anatomische Integrität des Bulbus konnte bei allen 6 Patienten erfolgreich wiederhergestellt werden. Alle Transplantate blieben klar und die Epithelialisierung war innerhalb von 10 Tagen bis 4 Wochen vollständig abgeschlossen. Es traten weder Transplantatabstoßungen noch Rezidive einer Entzündung auf. Der endgültige BSCVA lag zwischen 0,7 und 0,3 logMAR. Diese maßgeschneiderte halbmondförmige („banana-shaped“) tief-anteriore, lamelläre Keratoplastik stellt eine sichere und effektive chirurgische Methode zur Behandlung peripherer Hornhautperforationen dar, insbesondere im Rahmen einer PUK. Die Technik ermöglicht eine lokal begrenzte strukturelle Rekonstruktion bei gleichzeitiger Aufrechterhaltung der zentralen optischen Achse und führt zu günstigen anatomischen und funktionellen Ergebnissen.
BACKGROUND: Neurodegenerative diseases are an increasing challenge for healthcare systems in the context of demographic change. They affect the central nervous system, including the brain-manifesting, for example, as dementia-as well as the retina, as seen in glaucoma or age-related macular degeneration. Malnutrition-defined as quantitative or qualitative under- or overnutrition-affects key mechanisms that contribute to neuronal and retinal neurodegeneration. OBJECTIVE: The aim of this study is to systematically present the pathophysiological mechanisms of malnutrition-related neurodegeneration, to evaluate the current evidence on dietary patterns and cognitive health, and to derive practical clinical strategies for nutritional optimization. METHODS: Narrative literature review based on peer-reviewed publications from the fields of nutritional medicine, geriatrics, neurology, ophthalmology, and public health. RESULTS: Malnutrition promotes oxidative stress, mitochondrial dysfunction, chronic neuroinflammation, and vascular dysregulation, and it influences neurotransmitter synthesis. These mechanisms are relevant to both cerebral and ocular neurodegenerative processes. The Mediterranean diet and the MIND diet are associated with a significantly reduced risk of cognitive impairment; for ocular diseases, interventional studies in age-related macular degeneration in particular demonstrate protective effects of antioxidant supplementation, whereas evidence for glaucoma is currently based predominantly on observational data. Screening approaches and micronutrient diagnostics enable early identification of at-risk individuals. Building on this, individualised dietary interventions and targeted supplementation of selected nutrients could be potentially preventive and stabilising therapeutic strategies. CONCLUSION: Malnutrition is a key modifiable risk factor for neurodegenerative diseases of the brain and retina. More intense integration of nutritional diagnostics and therapy into neurological, geriatric, and ophthalmological care structures appears warranted. Neurodegenerative Erkrankungen stellen angesichts des demografischen Wandels eine zunehmende Herausforderung für das Gesundheitswesen dar. Sie betreffen das zentrale Nervensystem, einschließlich des Gehirns, etwa in Form von Demenz, sowie die Retina, wie beim Glaukom oder bei der altersabhängigen Makuladegeneration. Fehlernährung – verstanden als quantitative oder qualitative Unter- bzw. Überversorgung – beeinflusst zentrale Mechanismen, die zur neuronalen und retinalen Neurodegeneration beitragen. Ziel dieser Arbeit ist es, die pathophysiologischen Mechanismen fehlernährungsbedingter Neurodegeneration systematisch darzustellen, die aktuelle Evidenzlage zu Ernährungsmustern und kognitiver Gesundheit zu bewerten sowie praxisnahe klinische Strategien zur Ernährungsoptimierung abzuleiten. Narrative Literaturübersicht basierend auf Publikationen mit Peer-Review-Verfahren aus den Bereichen Ernährungsmedizin, Geriatrie, Neurologie, Ophthalmologie und Public Health. Fehlernährung fördert oxidativen Stress, mitochondriale Dysfunktion, chronische Neuroinflammation sowie vaskuläre Dysregulation und beeinflusst die Neurotransmittersynthese. Diese Mechanismen sind sowohl für zerebrale als auch für okuläre Neurodegenerationsprozesse relevant. Mediterrane Ernährung und MIND-Diät sind mit einem signifikant reduzierten Risiko kognitiver Beeinträchtigung assoziiert; für okuläre Erkrankungen zeigen insbesondere Interventionsstudien bei AMD protektive Effekte antioxidativer Supplementierung, während für das Glaukom bislang vorwiegend beobachtende Daten vorliegen. Screening-Ansätze und Mikronährstoffdiagnostik ermöglichen die frühzeitige Identifikation von Risikopersonen. Darauf aufbauend stellen individualisierte diätetische Maßnahmen sowie die gezielte Supplementierung ausgewählter Nährstoffe potenziell präventive und stabilisierende therapeutische Strategien dar. Fehlernährung ist ein zentraler, modifizierbarer Risikofaktor neurodegenerativer Erkrankungen des Gehirns und der Retina. Eine stärkere Integration ernährungsmedizinischer Diagnostik und Therapie in neurologischen, geriatrischen und ophthalmologischen Versorgungsstrukturen erscheint sinnvoll.
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PURPOSE: Autologous serum eye drops (ASED) are classified as non-standardisable medicine by Swissmedic. Future approval is dependent on whether manufacturing meets the requirements of the European Pharmacopoeia (Ph. Eur.). Currently there is an effort to harmonise the manufacturing process for ASED in Switzerland, in order to facilitate approval. This includes standardisation of sterility assessment. This study evaluates the relevant sterility testing methods as described in the Ph. Eur. and includes the verification of possible antimicrobial activity of serum and the suitability test of the selected membrane filtration method for serum concentrations of 100%, 50% and 20%. METHODS: For sterility testing of medicinal products, Ph. Eur. specifies membrane filtration (MF) and direct inoculation (DI). Alternative methods such as automated blood culture (ABC) systems may be considered. The methods were systematically evaluated for a Switzerland-wide standard for assessing the sterility of ASED. MF was subjected to a suitability test according to Ph. Eur. RESULTS: Although inexpensive and fast, ABC, widely used internationally for sterility assessment of ASED, had to be rejected, as none of the laboratories with a Swissmedic licence for sterility testing of finished medicinal products offer an ABC system. In addition, as an alternative method according to Ph. Eur. it would have required complex and expensive validation of the method with proof of accuracy, specificity, limit of detection, robustness, suitability and equivalence to the pharmacopoeia method. As part of the suitability assessment of the DI, serum was found to inhibit the growth of Pseudomonas aeruginosa. DI requires appropriate neutralisation of the antimicrobial activity of the serum prior to sterility testing, which is not possible and therefore DI was not considered suitable. The most expensive and time-consuming method, MF, was selected. Suitability tests were performed in triplicate for Bacillus subtilis, Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa, Clostridium sporogenes, Candida albicans and Aspergillus brasiliensis. MF was deemed suitable for the detection of bacterial and fungal strains, with antimicrobial activity of the product eliminated under the test conditions. Autologe Serum-Augentropfen (ASED) werden von Swissmedic als nicht standardisierbare Arzneimittel eingestuft. Eine zukünftige Zulassung ist davon abhängig, ob die Herstellung den Anforderungen des Europäischen Arzneibuchs (Ph. Eur.) entspricht. Derzeit wird in der Schweiz eine Harmonisierung des Herstellungsprozesses für ASED angestrebt, um die Zulassung zu erleichtern. Dies schließt insbesondere die Standardisierung der Sterilitätsprüfung ein. Diese Studie bewertet die in der Ph. Eur. beschriebenen relevanten Methoden zur Sterilitätsprüfung und umfasst die Überprüfung einer möglichen antimikrobiellen Aktivität des Serums sowie die Eignungsprüfung der gewählten Membranfiltrationsmethode für Serumkonzentrationen von 100%, 50% und 20%. Für die Sterilitätsprüfung von Arzneimitteln sieht die Ph. Eur. die Methoden Membranfiltration (MF) und direkte Beimpfung (DI) vor. Alternative Methoden wie automatisierte Blutkultursysteme (ABC) können berücksichtigt werden. Die Methoden wurden systematisch im Hinblick auf einen landesweit einheitlichen Standard zur Sterilitätsprüfung von ASED evaluiert. Die MF-Methode wurde gemäß Ph. Eur. einer Eignungsprüfung unterzogen. Obwohl die ABC-Methode international weit verbreitet sowie kostengünstig ist, musste sie verworfen werden, da keines der von Swissmedic zugelassenen Labore ein solches System anbietet. Zudem hätte die Anwendung dieser alternativen Methode gemäß Ph. Eur. eine aufwendige und kostenintensive Validierung mit Nachweis von Sensitivität, Spezifität, Nachweisgrenze, Robustheit, Eignung und Gleichwertigkeit zur pharmakopöischen Methode erfordert.Im Rahmen der Eignungsprüfung der DI-Methode wurde festgestellt, dass Serum das Wachstum von Pseudomonas aeruginosa hemmt. Die DI-Methode erfordert daher eine Neutralisierung der antimikrobiellen Aktivität des Serums vor der Prüfung – was jedoch nicht möglich ist. Daher wurde DI als nicht geeignet eingestuft. Die MF-Methode, obwohl die kosten- und zeitintensivste, wurde schließlich ausgewählt. Die Eignungsprüfungen wurden 3-fach für die Keime Bacillus subtilis, Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa, Clostridium sporogenes, Candida albicans und Aspergillus brasiliensis durchgeführt. Die MF-Methode wurde als geeignet für den Nachweis bakterieller und mykotischer Stämme bewertet, wobei die antimikrobielle Aktivität des Produkts unter den Testbedingungen eliminiert werden konnte.
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Cataracts are one of the most common preventable causes of blindness and severe visual impairment in children worldwide. Early detection and consistent conservative and surgical treatment can significantly improve visual function and quality of life. Knowledge of the different types of cataracts is clinically relevant, as they differ in terms of prognosis and accompanying systemic diseases. Cataract surgery in children is more challenging than surgery for senile cataracts. Special surgical techniques must be used to prevent posterior capsule opacification (PCO). For this purpose, different surgical techniques are available. The choice of surgical technique has implications for the choice of intraocular lenses (IOL) and the postoperative follow-up. Biometry and IOL calculation should account for a myopic shift throughout childhood. To provide a visual benefit to the child, long-term amblyopia treatment with refractive correction and occlusion therapy is crucial, and long-term clinical follow-up should evaluate for late complications such as PCO and secondary glaucoma.
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