Successful orthognathic therapies are characterised by a physiologically configured occlusion whose long-term clinical stability is mainly assessed through occlusal parameters. In the present study, long-term treatment outcomes were assessed based on occlusal changes after 5 years using digital occlusion and masticatory efficiency analysis. This study examined 33 adult patients after treatment of skeletal class II (n = 18; 12 women, median age 28.15 years; interquartile range [IQR] = 15.10) and class III malformations (n = 15; 7 women, median age 23.90 years; IQR = 4.80) 9 months (T1) and 5 years (T2) postorthognathic therapy. A total of 20 patients with neutral skeletal relation (10 women; median age 30.50 years; IQR = 7.50) served as a control group. Skeletal classification was based on sagittal jaw configuration (Wits) and habitual intercuspation was recorded using the T‑Scan Novus® (Tekscan Inc., South Boston, MA, USA) for digital occlusion analysis with the following variables: total tooth contact (TTC), occlusion time (TOC), occlusion asymmetry (OAS), anterior and posterior antagonism (ATC and PTC). In addition, masticatory performance was assessed using a standardized two-colour chewing gum bolus analysis. Five years after surgery (T2), none of the occlusal parameters differed significantly between the groups, indicating functional approximation to the control group. Longitudinal analysis revealed significant improvements within both surgical groups (T1 to T2). In class II patients, TTC, ATC and PTC increased, while TOC decreased significantly. Class III patients also showed significant increases in TTC, ATC and PTC with TOC and OAS remaining unchanged. Overall, both treatment groups demonstrated substantial recovery and long-term stabilization of occlusal function. Bolus homogeneity analysis showed no significant difference between control and treatment patients 5 years after surgery. The 5‑year observation of orthognathic treatment for sagittal jaw malformations showed significant improvements in occlusal parameters. Both masticatory efficiency and occlusal parameters measured at 5 years postoperatively did not differ significantly from the control group, indicating that the functional improvements achieved by the therapy were stable in the long term. ZIELSETZUNGEN: Erfolgreiche kieferorthopädische Behandlungen zeichnen sich durch eine physiologisch angepasste Okklusion aus, deren langfristige klinische Stabilität hauptsächlich anhand okklusaler Parameter beurteilt wird. In der vorliegenden Studie wurden die langfristigen Behandlungsergebnisse auf der Grundlage okklusaler Veränderungen nach 5 Jahren mittels digitaler Okklusions- und Kaueffizienzanalyse bewertet. In der Studie wurden 33 erwachsene Patienten nach der Behandlung von skelettalen Klasse-II-Fehlstellungen (n = 18; 12 Frauen, medianes Alter 28,15 Jahre; Interquartilsabstand [IQR] = 15,10) und Klasse-III-Fehlstellungen (n = 15; 7 Frauen, medianes Alter 23,90 Jahre; IQR = 4,80) 9 Monate (T1) und 5 Jahre (T2) nach der kieferorthopädischen Therapie untersucht. Insgesamt 20 Patienten mit neutraler skelettaler Relation (10 Frauen; Medianalter 30,50 Jahre; IQR = 7,50) dienten als Kontrollgruppe. Die skelettale Klassifizierung basierte auf der sagittalen Kieferkonfiguration (Wits), und die habituelle Interkuspidation wurde mittels T‑Scan Novus® (Tekscan Inc., South Boston/MA, USA) zur digitalen Okklusionsanalyse mit folgenden Variablen erfasst: Gesamtzahnkontakt (TTC), Okklusionszeit (TOC), Okklusionsasymmetrie (OAS), anteriorer und posteriorer Antagonismus (ATC und PTC). Darüber hinaus wurde die Kaufunktion mittels einer standardisierten Zweifarben-Kaugummi-Bolus-Analyse beurteilt. Fünf Jahre postoperativ (T2) unterschieden sich die okklusalen Parameter zwischen den Gruppen nicht signifikant, was auf eine funktionelle Annäherung an die Kontrollgruppe hindeutet. Die Längsschnittanalyse ergab signifikante Verbesserungen in beiden Operationsgruppen (T1 zu T2). Bei Patienten der Klasse II stiegen TTC, ATC und PTC an, während TOC signifikant abnahm. Auch bei Patienten der Klasse III zeigten sich signifikante Anstiege bei TTC, ATC und PTC, während TOC und OAS unverändert blieben. Insgesamt zeigten beide Behandlungsgruppen eine erhebliche Erholung und langfristige Stabilisierung der okklusalen Funktion. Die Bolus-Homogenitätsanalyse ergab 5 Jahre nach Operation keinen signifikanten Unterschied zwischen Kontroll- und Behandlungspatienten. Die 5‑jährige Beobachtung der orthognathen Behandlung bei sagittalen Kieferfehlstellungen zeigte signifikante Verbesserungen der okklusalen Parameter. Sowohl die Kaueffizienz als auch die 5 Jahre postoperativ gemessenen okklusalen Parameter unterschieden sich nicht signifikant von denen der Kontrollgruppe, was darauf hindeutet, dass die durch die Therapie erzielten funktionellen Verbesserungen langfristig stabil waren.
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arXiv · 2013-12-06
arXiv · 2022-04-07