Colorectal and pancreatic cancers impose profound physical, psychological, and social challenges on patients, underscoring the need for comprehensive assessments of their impact on health-related quality of life (HRQoL). This study aimed to evaluate HRQoL levels in colorectal and pancreatic cancer patients, including the comparison to the general population and the assessment of sociodemographic as well as disease- and treatment-related predictors. The analyses are based on data from a clinical registry of the NCT/UCC Dresden. Patients were recruited during consultation hours between August 2020 and December 2024. Baseline quality of life data and routine data from the tumor documentation system were used. The final analytical sample comprised n=417 patients in the colorectal study group and n=193 patients in the pancreatic study group. Multivariable linear regression analyses were calculated, with results presented as regression coefficients (b) and 95% confidence intervals (CI). Colorectal and pancreatic cancer patients exhibited significantly lower HRQoL compared to the general population, with large differences in social function and medium differences in role function and global health. Pancreatic cancer patients reported lower HRQoL across most domains compared to colorectal cancer patients. In the colorectal study group, statutory health insurance (b=-14.10, CI=-22.54; -5.66), living in rural counties with some urbanization (b=-5.34, CI=-10.51; -0.17) and recent chemotherapy (b=-9.10, CI=-16.36; -1.85) predicted worse global health. With regard to pancreatic cancers, residence in rural counties with some urbanization (b=-10.26, CI=-18.93; -1.59) was associated with worse global health, whereas longer time since diagnosis (b=0.06, CI=0.01; 0.12) was associated with better global health. Sociodemographic factors were the most consistent predictors of HRQoL in patients with pancreatic and colorectal cancer. These findings suggest social disparities, particularly for patients in rural areas and those with lower socioeconomic status. Efforts to improve access to healthcare, provide psychosocial support, and manage symptom burden are critical to enhancing the quality of life for these patients. Kolorektale und Pankreaskarzinome stellen für die Patienten erhebliche physische, psychische und soziale Herausforderungen dar, was die Notwendigkeit unterstreicht, ihre Auswirkungen auf die gesundheitsbezogene Lebensqualität (HRQoL) zu untersuchen. Ziel dieser Studie war die Untersuchung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität (HRQoL) von Patienten mit kolorektalem und pankreatischem Krebs, einschließlich eines Vergleichs mit der Allgemeinbevölkerung und der Analyse soziodemografischer sowie krankheits- und behandlungsbezogener Prädiktoren.Die Analysen basieren auf Daten eines klinischen Registers des NCT/UCC Dresden. Die Patienten wurden zwischen August 2020 und Dezember 2024 in Sprechstunden der Klinik rekrutiert. Es wurden Basisdaten zur Lebensqualität und Routinedaten aus dem Tumordokumentationssystem verwendet. Die analytische Stichprobe umfasste n=417 Patienten in der Kolorektal-Studiengruppe und n=193 Patienten in der Pankreas-Studiengruppe. Es wurden multivariable lineare Regressionsanalysen durchgeführt, deren Ergebnisse als Regressionskoeffizienten (b) und 95%-Konfidenzintervalle (KI) dargestellt wurden.Krebspatienten wiesen im Vergleich zur Allgemeinbevölkerung eine signifikant niedrigere Lebensqualität auf, mit großen Unterschieden in der sozialen Funktion und mittleren Unterschieden in der Rollenfunktion und der allgemeinen Gesundheit. Patienten mit Pankreaskarzinomen berichteten in den meisten Bereichen eine niedrigere Lebensqualität als Patienten mit kolorektalem Krebs. In der kolorektalen Studiengruppe waren eine gesetzliche Krankenversicherung (b=–14,10, KI=–22,54; –5,66), das Leben in ländlichen Gebieten (b=–5,34, KI=–10,51; –0,17) und eine kürzlich erfolgte Chemotherapie (b=–9,10, KI=–16,36; –1,85) Prädiktoren für eine schlechtere allgemeine Gesundheit. Bei Pankreaskarzionomen war der Wohnsitz in ländlichen Gebieten (b=–10,26, KI=–18,93; –1,59) mit einem schlechteren allgemeinen Gesundheitszustand verbunden, während ein längerer Zeitraum seit der Diagnose (b=0,06, KI=0,01; 0,12) mit einem besseren Gesundheitszustand assoziiert war.Soziodemografische Faktoren waren die konsistentesten Prädiktoren der gesundheitsbezogenen Lebensqualität bei Patienten mit kolorektalem und pankreatischem Krebs. Diese Ergebnisse deuten auf soziale Ungleichheiten hin, insbesondere bei Patienten in ländlichen Gebieten und mit niedrigerem sozioökonomischen Status. Die Verbesserung des Zugangs zur Gesundheitsversorgung und die Linderung der Symptomlast sind entscheidend für die Verbesserung der Lebensqualität der Betroffenen.
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arXiv · 2025-01-11