Recent technological advances in ultrasound imaging have expanded the access routes for nerve and fascia blocks, opening up new perspectives. This has led to a significant increase in the number of published block techniques in regional anesthesia. Which specific regional anesthesiology techniques should be taught is currently not defined, even though the focus of the new postgraduate training regulations prior to admission to the anesthesia board examination now focuses on the acquisition of practical skills and ability to act rather than defined training time and numbers. The aim of this article is to propose frequent and established techniques for postgraduate training. The foundations for the recommendations were the establishment of interfascial blocks and the necessity of "motor sparing", which is increasingly considered to be an integral part of modern regional anesthesia concepts. These techniques are characterized by their ease of learning and an optimal risk-benefit profile. Proposals for regional anesthesia procedures in individual body regions are presented. A total of seven regional anesthesia procedures are proposed: axillary brachial plexus block (BPB), distal sciatic nerve block (DIB), interscalene BPB, femoral nerve block (NFB) together with the motor-sparing femoral triangle block (TFB), pericapsular nerve group block (PENG), transversus abdominis plane block (TAPB) with its variations and serratus anterior plane block (SAPB). Die technischen Fortschritte in der Ultraschallbildgebung haben in den letzten Jahren zu einer Erweiterung der Zugangswege für Nerven- und Faszienblockaden geführt und neue Möglichkeiten eröffnet. In der Folge nahm die Anzahl publizierter Blockadetechniken in der Regionalanästhesie signifikant zu. Welche regionalanästhesiologischen Verfahren dabei konkret vermittelt werden sollten, ist derzeit nicht definiert, zumal gerade der Fokus der neuen Weiterbildungsordnungen für die Zulassung zur Facharztprüfung nicht auf abgeleisteten Zeiten und erworbenen Zahlen, sondern auf dem Erwerb von Handlungskompetenzen und praktischen Fertigkeiten liegt. Ziel des vorliegenden Artikels ist es, häufige und etablierte Techniken für die Weiterbildung vorzuschlagen. Grundlage für die Empfehlungen waren leichte Erlernbarkeit und das optimale Risiko-Nutzen-Profil. Weitere wichtige Aspekte waren die Etablierung von Interfaszienblockaden sowie die Notwendigkeit des „Motor-Sparing“, welches zunehmend als integraler Bestandteil moderner Regionalanästhesiekonzepte betrachtet wird. Es werden Vorschläge für die regionalanästhesiologische Versorgung einzelner Körperregionen aufgezeigt. Insgesamt werden 7 periphere regionalanästhesiologische Verfahren vorgeschlagen: Die axilläre Blockade des Plexus brachialis (BPB), die distale Nervus-ischiadicus-Blockade (DIB), die interskalenäre BPB, der Nervus-femoralis-Block (NFB) zusammen mit dem „motor-sparing“ Trigonum-femorale-Block (TFB), der Pericapsular-Nerve-Group(PENG)-Block, der Transversus-Abdominis-Plane-Block (TAPB) mit seinen Variationen und der Serratus-Anterior-Plane-Block (SAPB).
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PubMed · 2026-07-01
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