In view of the global burden of non-communicable diseases (NCDs), the focus is shifting increasingly towards structural prevention measures. Effective implementation of these measures is crucial. Using the Context and Implementation of Complex Interventions (CICI) Framework, this article reflects on the implementation of two ratio prevention measures and discusses challenges in the application of implementation science approaches. Case 1 (Collaboration for Evidence-Based Healthcare and Public Health in Africa-CEBHA+) examined measures for the prevention of NCDs and road traffic accidents in sub-Saharan Africa. Case 2 ("Präventionskette Freiham") evaluated a community network in Germany that aims to enable children and adolescents from socially disadvantaged families to grow up well and healthy. Data published in project-related publications served as the basis for the analysis, supplemented by a questionnaire-based reflection by the researchers involved. For both data sources, the data collected were coded inductively and assigned to the deductive categories of the CICI Framework. In both cases, contextual and structural conditions, implementation agents, and strategies were assessed on multiple levels, with an emphasis on implementation agents. While Präventionskette Freiham pursued a systematic process evaluation with explicit use of implementation science approaches, this was only implicitly considered in CEBHA+, which makes comparability, classification in the literature, and overarching consideration more difficult. Implementation science approaches should be given a stronger focus in the field of relationship prevention in order to fully exploit their potential. HINTERGRUND: Angesichts der globalen Krankheitslast durch nichtübertragbare Erkrankungen (Non-Communicable Diseases – NCDs) rücken verhältnispräventive Maßnahmen verstärkt in den Fokus. Entscheidend ist dabei die wirksame Umsetzung solcher Maßnahmen. Dieser Beitrag reflektiert anhand des Frameworks „Context and Implementation of Complex Interventions“ (CICI) beispielhaft die Umsetzung zweier verhältnispräventiver Maßnahmen und diskutiert Herausforderungen bei der Anwendung implementierungswissenschaftlicher Ansätze. In Fall 1 („Collaboration for Evidence-based Healthcare and Public Health in Africa“ – CEBHA+) wurden Maßnahmen zur Prävention von NCDs und Verkehrsunfällen in Subsahara-Afrika untersucht. Im Fall 2 („Präventionskette Freiham“) wurde ein kommunales Netzwerk, das Kindern und Jugendlichen ein gutes, gesundes Aufwachsen und Teilhabe unabhängig vom sozialen Status der Familie ermöglichen soll, in Deutschland evaluiert. Als Datengrundlage dienen projektbezogene Veröffentlichungen, ergänzt durch eine fragebogenbasierte Reflexion der beteiligten Wissenschaftler*innen. Für beide Datenquellen wurden die erhobenen Daten induktiv kodiert und den deduktiven Kategorien des CICI-Frameworks zugeordnet. In beiden Fällen wurden Aspekte des Kontexts und der Implementierung auf multiplen Ebenen erfasst, mit Fokus auf Implementierungsakteur*innen. Während die Präventionskette Freiham eine systematische Prozessevaluation unter explizitem Einsatz implementierungswissenschaftlicher Ansätze verfolgte, wurde dies in CEBHA+ nur implizit berücksichtigt, was die Vergleichbarkeit, Einordnung in die Literatur und umfassende Betrachtung erschwerte. Implementierungswissenschaftliche Ansätze sollten verstärkt auf Verhältnisprävention ausgerichtet werden, um deren Potenzial vollständig auszuschöpfen.
使用 AI 将内容摘要翻译为中文,便于快速阅读
使用 AI 分析这篇文章的核心发现、关键要点和深度见解
由 DeepSeek AI 提供分析 · 首次使用需配置 API Key
科技资讯 · 2026-07-02
科技资讯 · 2026-07-04